seo-populariteit floating-mockup

Uitgebreidere beschrijvingen in de zoekresultaten

Gepubliceerd op 12-12-2017

Van maximaal 160 tekens naar 230 tekens

Het is nu officieel bevestigd; Google toont langere beschrijvingen in de zoekresultaten. Waar men eerst beperkt was in het aantal tekens, zijn de zoekresultaten nu uitgebreider.

De reden van Google voor deze ontwikkeling is beter aan te sluiten bij de behoeften van de gebruikers.

Echter, nu er maar liefst ruimte is voor 230 tekens, in plaats van de 155 tot 160, lijkt het erop dat de websitebeheerders wel gedeeltelijk de controle moeten inleveren.

Dat blijkt uit het bericht van Search Engine, waarin Google het bericht officieel bevestigd.

“The snippets are more often dynamically generated based on the user query and content found in both the meta description and the content visible on the page. If Google is going to go with a longer snippet, it likely will pull that content from the page.”

Moet ik nu mijn meta descriptions aanpassen?
Nee, u hoeft nu niet de gehele website af te gaan, want het is nog maar de vraag welke beschrijving Google gaat gebruiken.

Content is king
Was de oude situatie niet veel idealer? Want we waren weliswaar beperkt in het aantal tekens, maar we behielden wel de controle. Zo was de strategie van vele websites en webshops om de beschrijving naar eigen inzicht zo onderscheidend mogelijk in te vullen.
Aan de andere kant. Nu was het ook al zo dat Google willekeurig de ingevulde meta description liet zien in de zoekresultaten, maar vaak ook zelf-gegenereerde content die relevant was voor hetgeen waar de zoeker naar op zoek was.

We hebben het al eens benoemd; Het belang van de content op de pagina wordt steeds belangrijker! Google gaat namelijk de keuze maken tussen de content op de pagina en de ingevulde meta description.

Positie
Er is in ieder geval geen reden bang te zijn om de positie te verliezen. Door het invullen van de meta-gegevens, ziet Google nog steeds waar de pagina over gaat. Daarnaast is het aantal organisch vertoonde zoekresultaten onveranderd. Iedere zoekresultatenpagina bevat nog steeds 10 resultaten.

Creativiteit
Daarnaast hoeft u zich ook niet exact meer aan het gegeven aantal tekens te houden. Het creatief omgaan met woorden kan nu ergens anders worden botgevierd.

Dat Google zich blijkt ontwikkelen blijkt ook maar weer uit deze verandering in het zoekmachineoptimalisatie landschap.

Wat zal de volgende optimalisatie zijn? En wanneer is definitief duidelijk hoe Google de beschrijvingen gaat weergeven?

Volg ons op Facebook of LinkedIn en blijf op de hoogte van het laatste online marketing nieuws!

Meer informatie