zoekmachine-optimalisatie-wauw floating-mockup

Super snel met AMP

Gepubliceerd op 08-10-2018

Als u nu zoekt op een blog of nieuwsartikel via uw mobiele telefoon dan is de kans groot dat u een AMP webpagina bezoekt. De suggesties met een lichtflits icoontje voor de website link, zijn versnelde pagina’s voor mobiele apparaten.

Constant vinden ontwikkelingen plaats om websites sneller en gemakkelijker te gebruiken. Google zou Google niet zijn als zij dit niet toe zou juichen. Met het open-source-project AMP zet Google weer een stap naar de ultieme mobiele gebruikerservaring. Maar wat is AMP? Hoe werkt het? En wat zijn de voordelen? U leest het in dit artikel.

AMP (Accelerated Mobile Pages) is simpel gezegd, een zeer versimpelde variant van een webpagina voor mobiele apparaten. AMP zorgt ervoor dat pagina’s tot 4 keer sneller kunnen worden geladen op smartphones en tablets.

Al onze blogartikelen zijn omgezet in aparte AMP-pagina's. Zie de afbeelding hiernaast voor een voorbeeld van een AMP-pagina.

Het open source traject

De software is vrij gepubliceerd, waardoor het door iedereen toegankelijk is. Ontwikkelaars van over de hele wereld kunnen er gratis mee aan de slag om het door te ontwikkelen. Over een jaar zijn er wellicht vele nieuwe functionaliteiten om de websites nog sneller te maken, maar ook beter en mooier.

Een AMP-pagina wordt vertoond wanneer:

  1. de gebruiker een mobiel apparaat gebruikt
  2. het platform AMP-indeling ondersteund (zoals Google)
  3. de webpagina over een AMP-versie beschikt


Ook AMP pagina's inzetten:

Voor een AMP pagina moet u een aparte variant van uw webpagina maken. Dit kan per pagina en hoeft niet voor alle webpagina’s van uw website.

"Normale" webpagina’s beschikken vaak over elementen die de pagina mooi maken, maar ook onnodig traag. Denk aan formulieren, video’s en afbeeldingen. AMP-pagina’s dienen alleen de belangrijkste content op zich te hebben, want hoe minder content, hoe sneller de laadtijd.  Codes (lees: codes als zware WordPress-plugins) die van negatieve invloed zijn op de laadtijd, worden uitgesloten.

Bij het bepalen van de belangrijkste content voor de AMP-pagina is het belangrijk dat de belangrijkste informatie aanwezig is. Bezoekers moeten kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Hierbij is de leesbaarheid ook een belangrijke factor. Denk aan opsommingen, quotes en korte alinea’s in plaats van grote lappen tekst. Extra’s zoals grote afbeeldingen en bewegende animaties kunnen logischerwijs niet vertoond worden.

AMP-pagina’s bestaan uit 3 componenten:

  1. AMP HTML
    Alle webpagina’s zijn gebaseerd op HTML-opmaaktaal. AMP-pagina’s worden opgemaakt met de vereenvoudigde variant AMP HTML.  
  2. AMP Javascript
    AMP Javascript laadt externe bronnen onafhankelijk van elkaar in. Dit zorgt voor een totale kortere laadtijd.
  3. AMP Cache
    Dit zorgt ervoor dat Google de inhoud van de webpagina opslaat en codes en elementen niet opnieuw geladen hoeven te worden.

Benieuwd naar alle verplichte en verboden zaken binnen de opmaak van een AMP-pagina? U leest het hier.

Of neem contact op

Het feit dat Google AMP heeft opgenomen als officiële rankingfactor, betekent dat het van invloed is op de positionering is van uw webpagina op mobiele apparaten. Logisch ook, Google hecht veel waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van het platform en zal daarom snelle relevante pagina's hoger vertonen. Naast een hogere positionering staat een snelle laadtijd in verband met het feit dat bezoekers vaker en langer op de site blijven. Oftewel het percentage dat slechts 1 pagina bekijkt (lees: bouncepercentage). 

Alle voordelen (nog eens) op een rijtje:

  • Google hecht veel waarde aan de snelheid van uw website.
  • Doordat de pagina op de Google-server staat hoeft de zoekmachine minder data te laden. Een AMP-website laadt gemiddeld in minder dan een seconde en het gebruikt vaak ook nog 10 keer minder data dan de niet-geoptimaliseerde variant. De bezoeker heeft hierdoor minder dataverbruik en een snellere website. Dit maakt een AMP website gebruiksvriendelijker. Door deze voordelen is de kans groter dat u boven aan in de zoekmachine verschijnt.
  • Hoe hoger u gepositioneerd staat met uw webpagina’s, hoe meer verkeer u naar uw website trekt.
  • Niet de hele website hoeft te zijn opgemaakt in een AMP variant.

Nadelen

Er zijn ook nadelen aan het gebruik van AMP:

  1. AMP-pagina’s moeten apart gemaakt worden. 
  2. Een AMP-pagina is als het ware een "losse pagina", naast de website. De pagina staat op de server van Google. Het is daarom belangrijk dat voldoende conversie-items aanwezig zijn en een duidelijke vermelding naar de site. Anders geeft u als het ware "gratis" content weg aan Google.

 

Weten of uw pagina AMP-ready is? Test het hier!

AMP is één van de honderden ranking factoren van Google.
Heeft u hulp nodig bij de positionering van uw bedrijf in zoekmachines? Onze SEO-experts geven u graag advies op maat.

Neem contact op