Wij zoeken jou! Bekijk onze 3 vacatures
Great place to work

SEMrush: dé zoekmachine tool voor digital marketeers

SEMrush
SEO

SEMrush: de zoekmachine tool voor digital marketeers

SEMrush is een van de beste zoekmachine tools voor online marketeers met meer dan 4 miljoen gebruikers. Bedrijven als Ebay en Booking.com maken gebruik van de SEMrush tools. Naast SEMrush zijn er ook andere tools zoals Ahrefs en Moz. Bij Wauw Digital marketing zetten wij dagelijks SEMrush in. Daarnaast zijn we ‘SEMrush Certified Agency Partner’. Maar wat is SEMrush eigenlijk en hoe gebruiken wij het? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?  

Wat is SEMrush?

SEMrush is één van de meest bekende en uitgebreide online marketing tools. SEMrush is een tool voor het verbeteren van de online zichtbaarheid en het ontdekken van marktinzichten. Binnen SEMrush kun je inzicht krijgen over backlinks, zoekwoorden, content en andere online marketing mogelijkheden. Daarnaast kun je eenvoudig inzicht krijgen in zoekwoorden en hoe concurrenten het doen op bepaalde zoekwoorden.

wat-is-semrush

Is SEMrush gratis?

SEMrush kent meerdere versies. Er is een gratis versie waarbij je het kunt gebruiken voor één project/website. Je mag dan dagelijks 1 zoekwoord- en 1 domeinnaamanalyse uitvoeren en maar 1 zoekwoordenlijst opvragen. Naast deze gratis versie zijn er ook mogelijkheden om over te stappen op de Pro-versie (€100 per maand), de Guru-versie (€200 per maand) en de Business-versie (€400 per maand). Wauw werkt al ruime tijd met SEMrush en beschikt over een maatwerk versie, waarbij het SEMrush gebruikt voor meerdere opdrachtgevers. Wij zijn sinds kort ook SEMrush Agency Partner! Dit betekent dat wij beschikken over certificeringen en de juiste kennis om het beste uit de gegevens en tools van SEMrush te halen. Vertrouw op een Agency partner van SEMrush om samen met ons jouw bedrijf te helpen naar betere online marketing resultaten.

semrush-certified-agency-partner

De SEO-toolkit van SEMrush

SEMrush heeft een grote database met gevolgde keywords en websites. Wist je dat Nederland op de 9e plek staat met 12,7 miljoen gevolgde keywords en 19,5 miljoen gevolgde websites (desktop)?

Het heeft dus een grote database waaruit nuttige informatie kan worden gehaald.

De software bestaat uit diverse Toolkits. Dit zijn onderdelen, helemaal gericht op één specifiek aspect. Dit gaat om de SEO, Advertising, Social media, Contentmarketing en Competitive research.

De SEO-toolkit is een veel gebruikte tool bij Wauw Digital Marketing. De SEO toolkit van SEMrush bevat een onderdeel, On Page & Tech SEO. Hierin worden diverse technische zaken gemonitord van de website. Met de juiste kennis kan de technische kant van de website gemonitord en geoptimaliseerd worden. Dit resulteert in een hoge site audit. De site audit heeft betrekking op de technische en content aspecten van de website. Denk aan informatie over redirects, canonicals, dubbele meta informatie en content, de sitemap en de websitesnelheid.

Verschillende toolkits binnen SEMrush

SEMrush bestaat dus uit verschillende toolkits. Hiermee werken we aan de on page en off page SEO technieken om je website hoger in de zoekmachine te laten komen. Hieronder lichten wij 2 tools toe die wij gebruiken bij de optimalisaties van onze zoekmachine optimalisatie campagnes.

De Keyword Research Toolkit helpt je bij het vinden van de juiste zoekwoorden. Binnen deze toolkit zijn er allerlei tools die ingezet kunnen worden om een goed onderzoek te doen naar relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf. Zo is er bijvoorbeeld de Keyword Overview en de Keyword Magic Tool. Keyword Overview geeft je een dashboard overzicht van de organische- en betaalde statistieken van een bepaald zoekwoord. Vervolgens kun je met de Keyword Magic Tool kijken hoe vaak een zoekwoord wordt ingetypt, wat de concurrentie is op een zoekwoord en wat gerelateerde zoekwoorden zijn.

De Link Building Toolkit helpt je bij het opbouwen van autoriteit. Naast techniek en content is autoriteit een zwaar wegende factor voor de zoekmachines bij het rangschikken van de resultaten. Autoriteit bouw je op door middel van backlinks. Binnen de SEMrush toolkit voor Linkbuilding zijn er vijf onderdelen zoals Backlink Analytics en Link Building Tool die ons helpen om de linkbuilding te verbeteren. We krijgen inzicht in links van concurrenten, kwaliteit van de links en welke nieuwe links waardevol kunnen zijn.

tech-seo-toolkit-semrush

Wat zijn de voordelen en nadelen van SEMrush?

SEMrush is een platform dat ons tools biedt om de SEO en online marketing strategie te verbeteren. Toch zitten er voor- en nadelen aan verbonden:

Voordelen van SEMrush:

  • Uitgebreid databestand en veel informatie om te analyseren.
  • Inzichten in de techniek, content en autoriteit van je website.
  • Koppeling met social media en Google Ads, zodat je hiervan je prestaties kunt meten.
  • Geen downloads vereist, alles is online te vinden.

Nadelen van SEMrush:

  • Het kost relatief veel geld om SEMrush goed te kunnen gebruiken. Er is een gratis versie, maar de mogelijkheden zijn beperkt.
  • De Traffic Numbers kloppen niet altijd. De hoeveelheid verkeer wordt vaak lager weergegeven dan de werkelijke hoeveelheid. SEMrush geeft de hoeveelheid verkeer op een website vaak iets lager aan.

Wauw official partner van SEMrush

Wauw is sinds kort Certified Agency Partner van SEMrush. Dit betekent dat wij gecertificeerd zijn en SEMrush zo optimaal mogelijk inzetten om onze klanten te laten groeien op het internet. Onze digital marketeers zijn gespecialiseerd in SEMrush en hebben relevante certificaten behaald. Zo halen we het optimale rendement uit de campagnes.

Ben je benieuwd hoe wij SEMrush kunnen inzetten voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag!

Gratis analyse