zoekmachineoptimalisatie-wauw1493125444 floating-mockup

Pinterest of Instagram?

Gepubliceerd op 05-10-2017

Vele bedrijven zijn actief op social media, maar hebben zij altijd wel een plan? En hoe bepaalt u welke kanalen u inzet? Het kiezen van social media kanalen is één van de belangrijkste onderdelen bij het uitzetten van een social media strategie. 

Facebook en LinkedIn zijn de meest gebruikte platformen door bedrijven, maar ook de grafische platforms Pinterest en Instagram winnen steeds meer populariteit. Regelmatig komt het voor dat bedrijven één van beide kiezen, alsof het vergelijkbare platformen zijn. Er zijn veel overeenkomsten, maar ook zeker veel verschillen. Het is daarom goed om vooraf goed te baseren met welke communicatiemiddelen de doelen het beste bereikt worden.

Zet je online strategie uit

Overeenkomsten

  • “Beeld zegt meer dan 1000 woorden”, is een gezegde dat hierbij van toepassing is. Beeld wordt sneller onthouden, vaker gedeeld en sneller op geklikt.
  • Het aantal mobiele gebruikers op beide platformen is hoger dan het aantal desktop gebruikers. Op Instagram is het niet eens mogelijk om via desktop een bericht te plaatsen. Dit is in lijn met de trend dat steeds meer mensen via mobiel internetten. 
  • Er is nog steeds een stijgende lijn in het aantal actieve dagelijkse gebruikers. Instagram heeft ruim 3,2 miljoen gebruikers en Pinterest 2,4 miljoen.
  • Op beide platforms kan geadverteerd worden. Op Pinterest kan dat met de ‘Promoted Pins’ waarbij getarget kan worden op locatie, taal, apparaat en geslacht. Deze optie is op dit moment alleen nog mogelijk in Amerika. Op Instagram kan zeer gericht geadverteerd worden via het Facebook advertentieplatform. Facebook campagnes kunnen zelfs getoond worden op Instagram.
  • Pinterest en Instagram zijn geen ideale platformen zijn voor het trekken van meer bezoekers naar de website. Op deze kanalen kan juist de merkbekendheid worden verhoogd. Er kan worden ingespeeld op het creëren van naamsbekendheid en het genereren van fans.
  • Winkeloptie: Buyable pins en Instagram Shopping. Met de Buyable pins op Pinterest hebben de gebruikers de mogelijkheid direct iets te kopen zonder Pinterest te verlaten. Dit is nog niet beschikbaar voor Nederlandse adverteerders, maar wel voor Nederlandse gebruikers. Met Instagram Shopping kunnen retailers artikelen aanbieden door berichten te plaatsen met een tap-to-view-button. 

Verschillen

Verschillende typen gebruikers
Pinterest: 75% van de gebruikers is vrouw en de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 20 en 39 jaar.
Instagram: 55% van de gebruikers is vrouw en de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 15 en 19 jaar.

Instagrammers delen foto’s van ervaringen en belevenissen en volgen bekende merken als Red Bull en celebrities. Pinterest is het platform voor inspiratie of instructievideo's.

Pinterest als zoekmachine

  • Pinterest wordt gebruikt als zoekmachine en toont constant nieuwe content van relevante gebruikers. Op Pinterest kan iedere pin een link bevatten, die gebruikers direct naar een website verwijzen. Dit is tevens van toegevoegde waarde voor het creëren van backlinks.
  • Op Instagram is alleen de geplaatste content van personen die u volgt zichtbaar. Om profielen te vinden kan er gezocht worden op naam en ook op bepaalde onderwerpen via hashtags. Daarentegen werkt Pinterest als een zoekmachine, waarbij de content verschijnt wanneer er gezocht wordt op onderwerp. 

Pinterest CEO Tim Kendall zegt hierover: “Marketeers gebruiken zoekmachines en sociale media om merken onder de aandacht te brengen, maar als u nieuwe producten wilt introduceren, moet u op Pinterest zijn. Onze gebruikers willen nieuwe dingen ontdekken. Ze tikken bij ons zelden merknamen in.”

Er zijn zeker overeenkomsten, maar ook vele verschillen tussen de twee platformen. De eerste stap voor de social media strategie is het vaststellen van uw marketingdoelstellingen. Bepaal daarna op welk platform uw doelgroep zich bevindt en baseer daarop de keuze voor het kanaal/ de kanalen.

Aangezien het adverteren op Pinterest nog niet mogelijk is in Nederland, lijkt het op het eerste gezicht logischer een advertentiecampagne op Instagram uit te zetten. Met onze kennis en ervaring helpen wij u hier graag bij. Lees meer over het adverteren via Facebook (Instagram). Betreft Pinterest, verwachten wij dat deze opties op korte termijn ook in Nederland beschikbaar zijn, waar vele kansen liggen voor bedrijven. 

Nog een laatste tip: Het is op beide platformen ten allen tijde belangrijk om passende, aantrekkelijke content te delen om op te vallen tussen de miljoenen gebruikers.

Neem contact op