zoekmachineoptimalisatie-wauw1493125444 floating-mockup

Op nummer 1 in Google...

Gepubliceerd op 10-11-2017

Vier belangrijke ranking factoren van SEO

Op nummer 1 komen in Google willen we natuurlijk allemaal. Maar dat vergt inspanning en tijd.... veel tijd. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is namelijk een proces op de lange termijn. In tegenstelling tot het AdWords adverteren waar je met de juiste strategie de nr. 1 positie kan veroveren met betaalde advertenties.

Maar door te blijven investeren in SEO, zal uw website of webshop toch wel heel dichtbij die felbegeerde positie komen. Staat u er eenmaal? Zorg dan dat u de concurrentie voorblijft.
In dit artikel vier belangrijke rankingfactoren voor succesvolle zoekmachine optimalisatie. Deze zijn gebaseerd op recente studies van SearchMetrics, Backlinko en SEO Powersuite.

kwalitatieve content seo rankingfactor

Eén van de meest belangrijke rankingfactoren van Google is Content. Er is een verschuiving gaande van zoekwoord gerelateerde content tot relevante content gescreven in natuurlijke taal. Zo is "Content is King" een bekende uitspraak in de wereld van SEO. Bedrijven denken vaak dat het er om draait zoveel mogelijk content op de website te plaatsen. Maar, het is ten alle tijden belangrijk dat dit kwalitatieve en veelomvattende content bevat, die relevant is voor de doelgroep. Een mooi verhaal over de opwarming van de aarde is interessant, maar niet als u een auto onderdelen webshop heeft. 

In maart 2017 was er een update van Google: 'Fred' die relevante content op websites belangrijker dan ooit heeft gemaakt. Sites die vol staan met irrelevante content en trucjes worden genadeloos afgestraft. Het is ontzettend belangrijk om relevante content te blijven bieden die up-to-date wordt gehouden. Maak naast tekst gebruik van afbeeldingen en video's en vergeet hierin niet de juiste zoektermen te verwerken.

Bij het verhogen van de populariteit van websites spelen backlinks een grote rol. De hoeveelheid links zijn belangrijk, maar het is met name belangrijk dat de externe links afkomstig zijn van verschillende, relevante websites met een hoge autoriteit. 

Mocht u de kennis in huis hebben is het aan te raden zelf relevante content te schrijven en deze vervolgens te promoten via o.a. social media. Het bericht komt bij andere bedrijven / instellingen onder de aandacht en zij gebruiken het wellicht als informatiebron. Een uitgebreidere uitleg over het scoren van links door middel van contentmarketing is te lezen in ons recent geplaatste blog over contentmarketing.  

Voice zoekopdrachten

Er is een enorme stijging gaande in het aantal mobiele gebruikers op het internet. Naast een responsive design waardoor de website op desktop, tablet en mobiele apparaten goed zichtbaar is, is het ook aan te raden bepaalde elementen juist wel of niet te tonen op de mobiele website. Zo is een bel-button op de mobiele variant van de website ontzettend belangrijk! 

Nu nog in Amerika, maar ook in Nederland is een stijging gaande in het gebruikmaken van digitale assistenten als Apple Siri. Aan websites de taak om in te spelen op deze spraakgestuurde zoekopdrachten. Tip: Speel in op vragen die bezoekers kunnen hebben en voeg een FAQ toe aan de website. 

Test of uw website mobielvriendelijk is > https://search.google.com/test/mobile-friendly 

De techniek is de basis voor zoekmachineoptimalisatie. De techniek van de website is het fundament. Zorg er daarom voor dat de website is geoptimaliseerd voor zoekmachines, Google moet immers 'begrijpen' waar de website en de pagina's over gaan. We noemen dit ook wel On-page SEO. 

Belangrijke factoren uit de beginnershandleiding van Google:  

- Gebruik unieke paginatitels en voeg een beschrijvende meta-tag toe;
- Verbeter de URL-structuur en maak de navigatie overzichtelijk;
- Optimaliseer de inhoud door het bieden van kwaliteit, het gebruik van alt-tags, heading tags en goede anchors;
- Maak gebruik van robots.txt om indexatie te beperken wanneer dit niet nodig is;
- Beveilig de website met een SSL-certificaat, zodat vertrouwelijke gegevens versleuteld worden verzonden. Dit wekt tevens vertrouwen op bij de bezoekers.

Wilt u meer uit uw website halen? 
Binnenkort bieden wij nóg meer handvaten aan met het WAUW - SEO Handboek. Mail naar info@wauw.nl, wij bewaren uw e-mailadres en u ontvangt het e-book bij livegang direct in uw mailbox. Haal het maximale uit uw website!

Neem contact op