zoekmachine-adverteren floating-mockup

Ontwikkelingen binnen Google AdWords

Gepubliceerd op 14-06-2017

Het is tegenwoordig een vereiste om als AdWords gebruiker op de hoogte te blijven van alle vernieuwingen in de online wereld. In een korte tijd is er veel veranderd en wij lichten u hier graag over in.

 

 

gedeeldedoelgroep

Vanaf 1 mei is het mogelijk geworden om ook de similar audiences te gebruiken binnen Google Search.  Tot 1 mei was de similar audiences functie nog in beta, waardoor het alleen te gebruiken was in het Google Display netwerk, maar wat is ook alweer een similar audience?

Naar het Nederlands vertaalt betekent het: vergelijkbare doelgroep, deze doelgroep bevat mensen met vergelijkbare interesses, kenmerken en zoekgedrag. Om vergelijkbare doelgroep te gebruiken moet u eerst zelf een doelgroep aanmaken in AdWords. Wanneer deze doelgroep minstens 500 cookies verzameld wordt er automatisch een  vergelijkbare doelgroep aangemaakt van personen met vergelijkbare interesses als de interesses van uw doelgroep zoals te zien in de afbeelding hieronder:

De vergelijkbare doelgroep is terug te vinden in uw gedeelde bibliotheek onder doelgroepen. Dit maakt het mogelijk om de nieuwe doelgroep een hoger bod te geven zodat u relevanter kunt adverteren.

Tip: Gebruik de vergelijkbare doelgroep met geconverteerde bezoekers om belangrijke campagnes op te zetten.

Ook de in-market doelgroepen waren al een tijd beschikbaar in het Google Display Netwerk. Hoewel het nog niet mogelijk is om deze doelgroep te gebruiken in het Search Netwerk heeft Google op dinsdag 23 mei bekend gemaakt dat dit in de nabije toekomst wel zal gebeuren. Een in-market doelgroep maakt het mogelijk om personen te bereiken die nog niet bezig zijn met het aankoop proces.

De personen die u bereikt met de in-market doelgroep zijn nog volop bezig met het verzamelen van informatie. Om het voordeel hiervan duidelijk te maken gebruiken we het standaard model van aankoopprocessen. De doelgroep bevindt zich nog in de fase van awareness, zoals te zien in het model bereikt u hiermee het grootst aantal personen dat geïnteresseerd is in een product of dienst gerelateerd aan die van u. Dit vergroot uw kans op verkoop, maar ook uw naamsbekendheid.

 

 

 

Wat is ECPC?

De Enhanced CPC, ofterwijl de ECPC, is de functie in Google AdWords die biedingen automatisch verhoogt wanneer de kans op conversie hoog ligt en de biedingen verlaagt wanneer de kans op conversie laag is. Voorheen waren er twee limieten:

 

Maximaal afbieden met 100%
Maximaal opbieden met 30%
 

Wat de update inhoud:

Begin juni is hier een grote verandering in gekomen, het limiet van opbieden is namelijk compleet verwijderd. Deze verandering zorgt ervoor dat u nu ook relevante personen bereikt wanneer de kosten boven de 130% van uw standaardbod liggen. De maximale CPC wordt wel gebruikt als uitgangspunt voor de ECPC en heeft dus nog steeds een grote invloed. ECPC probeert uw gemiddelde CPC onder de door u ingestelde maximum-CPC te houden.