online marketing bureau floating-mockup

Online advertenties zijn de toekomst!

Gepubliceerd op 16-05-2017

De traditionele mediatypen als tv, radio en print kunnen vanaf nu in Van Dale als ouderwetse reclamemiddelen worden beschreven. Er is namelijk een forse verschuiving gaande van het adverteren via televisie naar het adverteren via internet. Uit een onderzoek van Deloitte blijkt dat steeds meer adverteerders inzetten op online reclame. Met name op search en display. En native advertising als opvallende nieuwkomer.

Uit de Online Ad Spend Study van Deloitte in opdracht van IAB Nederland, is gebleken dat de online advertentiegroei in 2016 explosief gegroeid is. Dit is een groei van 11,6% ten opzichte van 2015. De voorspelling voor het jaar 2017 is zelfs dat Nederlandse adverteerders meer geld uitgeven aan online reclame dan aan alle andere mediatypen bij elkaar. Online reclame laat hiermee tv, radio, print en out-of-home reclame achter zich.
Voornamelijk het marktaandeel van search, display en native advertising is sterk gegroeid.

  • Search advertising

Search advertising heeft een marktaandeel van 45% (€755 miljoen). Het is al jaren de grootste en meest populaire categorie in het online adverteren. De groei van 2016 t.o.v. 2015 is volgens de onderzoekers met name te danken aan de uitgaven aan mobiele zoekreclame bij Google Shopping.

  • Display advertising

Display advertising staat op de tweede plek met een marktaandeel van 41% (€683 miljoen). Het is één van de oudste reclamevormen op het internet, maar nog wel één van de meest effectieve.

  • Native advertising

Native advertising, ofwel contentmarketing is de opvallende nieuwkomer met een groei van 31%. Native advertising heeft een omzet van €51 miljoen en een marktaandeel van 8%, in 2015 was zij nog goed voor een omzet van €39 miljoen.

Ook de uitgaven in het adverteren op social media en via online video, beide een marktaandeel van 14%, is verdubbeld. Uit al deze gegevens samen, blijkt een zeer positieve groei voor de online reclame markt.

Vooral grote bedrijven verschuiven de reclamebudgetten van televisie naar het internet. Een voorbeeld hiervan is sportfabrikant Adidas. De CEO Kasper Rostred ging in maart 2016 over tot een strategische verandering in zijn marketinginvesteringen met als doel de e-commerceomzet te verviervoudigen. Eén van de veranderingen was het geheel afserveren van de uitgaven aan televisiereclame! Het resultaat van de strategische verandering is dat de e-commerceomzet in het vierde kwartaal van 2016 met 59% is gestegen.

Wilt u ook zichtbaar en vindbaar op het internet zijn met uw bedrijf? Neem een voorbeeld aan Adidas, een zeer groot en bekend merk die de sprong in het diepe durfde te wagen. Maar dit geldt niet alleen voor de mega-bedrijven, ook MKB-bedrijven kunnen meegaan in deze trend. Want, goed voorbeeld doet volgen. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Neem contact op