social-media-adverteren2-wauw floating-mockup

Veranderingen in het Facebook algoritme

Gepubliceerd op 12-01-2018

Hoe vaak ziet u in uw Facebook tijdlijn nog berichten waar u echt geïnteresseerd in bent?

Steeds vaker passeren berichten als: “Tag een vriendin die dit jaar gaat trouwen!”, “Like de pagina, deel dit bericht & win een vakantie naar Curaçao!”, “Wie is de beste voetballer? ‘Like’ voor Ronaldo en ‘Love’ voor Messi.”.

Wekt het bij u irritatie op? Ja? Dan bent u net als vele andere Facebook-gebruikers sneller geneigd het platform te weren. Uit onderzoeken blijkt dat gebruikers het ervaren als spam. En dat is juist hetgeen wat Facebook probeert tegen te gaan. Net als Google en vele andere platformbeheerders staat het bieden van een optimale gebruikerservaring hoog in het vaandel.

Gek genoeg is dit niet van invloed op het aantal gebruikers. Tot op heden is het aantal Facebook-gebruikers namelijk niet afgenomen, maar juist toegenomen. Dit blijkt uit het jaarlijkse social media onderzoek van marketingonderzoeksbureau Newcom.

Als reactie op dit verschijnsel heeft Facebook eind december een aantal veranderingen in het Facebook algoritme in de wereld geroepen.

1. Minder prioriteit aan publieke content

De tijdlijn wordt in zoverre aangepast dat berichten van familie en vrienden meer bereik krijgen. Minder posts van bedrijven, media en merken. 
De oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg zegt hierover het volgende: (12-1-2018)

"The first changes you'll see will be in News Feed, where you can expect to see more from your friends, family and groups.

As we roll this out, you'll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard -- it should encourage meaningful interactions between people. "

2. Interactie in de zin van het vragen om: stemmen, reacties, deelacties, tagacties gaat vanaf heden bestraft worden.

Deze manier van content wordt ook wel engagement bait genoemd.

Facebook geeft aan:
“Organisaties die engagement bait-tactieken gebruiken in berichten kunnen een daling in het bereik verwachten. Pagina’s die meerdere malen hiervan gebruik maken, zullen een significant verschil in het bereik opmerken.”.

3. Adverteren werkt nog wel

Wel geeft Facebook aan dat het adverteren nog wel veel bereik oplevert. Dit brengt Facebook namelijk geld in het laatje. 

- Like & Win-acties
Dit geldt voor de organische berichten maar tevens ook voor het Facebook adverteren. Het was al niet toegestaan om like&win-acties op te zetten. Sinds 2013 is dit al opgenomen in het advertentiebeleid van Facebook.

“Als Facebook vindt dat een Facebook-promotie niet aan deze richtlijnen voldoet, de pagina zonder waarschuwing vooraf afgesloten kan worden. Ga ervan uit dat deze regels gelden als een prijs wordt weggegeven van enige geldelijke waarde, op basis van een handeling (liken, taggen, delen, commentaar geven) of toeval (“bij 500 likes verloten we een…”).”

Een mogelijk gevolg is dus een ban. Pas op, want anders kan je gedag zeggen tegen alle waardevolle volgers die in alle jaren zijn opgebouwd!
Uit de praktijk blijkt dat Facebook hierin niet zo strikt was. Maar met het aankondigen van deze verandering in het Facebook algoritme, verwachten we dat Facebook ook hier meer aandacht aan gaat besteden.

Adverteer ook via Facebook

U bent zeker niet de enige organisatie die dit type content op heeft genomen in het social media marketing plan. Best logisch. Tot op heden behaalden bedrijfsaccounts hier namelijk veel succes mee.

Het leverde veel interactie op met de doelgroep. Interactie en betrokkenheid bij een bericht wordt door Facebook beloond met een groot bereik. En dat is ook het streven van doorgaans alle socialmedia- en contentspecialisten.

- Wat moet u dus niet meer doen?
Content creëren waarbij u vraagt (lees: smeekt) om een like, share of comment.

- Maar wat dan wel?
Bouw een relatie op met de doelgroep die verder gaat dan een like. Dit heeft even tijd nodig, maar als u op de juiste manier inspeelt op de behoefte van de doelgroep, komt de betrokkenheid vanzelf!
Zorg ervoor dat oprechte conversaties tussen mensen ontstaan. Bijvoorbeeld door middel van live video's tijdens bijzondere momenten, evenementen of vraag- en antwoordsessies.

Neem contact op