koopintentie-zoekwoorden floating-mockup

Zoekmachine leads hebben een hogere return on investment  (ROI) dan leads via andere media. Of anders gezegd, voor elke euro die we investeren in zoekmachine marketing krijgen we meer euro’s in omzet terug dan via andere media. Maar wat veel marketeers nog wel eens vergeten, ook niet elke lead uit zoekmachines is evenveel waard!

Meer kosten dan omzet of ‘beperkt door budget’ uitdagingen die een Google Ads specialist zeker tegenkomt. Het zijn signalen dat jouw campagne beter kan worden ingericht, maar hoe? Wij geven je de gouden tip!

Zo haal jij het meeste rendement uit Google Shopping

Gepubliceerd op 04-07-2019

Een zoekwoord geeft je heel veel informatie over de fase waar een bezoeker zich in bevindt. Is een bezoeker zich aan het oriënteren, vergelijken of is klaar om te kopen? Een zoekterm geeft je vaak een goede indicatie. Door in te zoomen op de koopintentie van een zoekwoord kun je veel beter bepalen welke zoekwoorden je meer gaan opleveren.  

Laat ons dit uitleggen met een voorbeeld:

Stel: je hebt een webshop en verkoopt boormachines. Je hebt een Google Shopping campagne, waar je onder andere met de ‘Bosch PSR 12 volt accuboormachine’ adverteert. Eén van de best verkopende boormachines uit je assortiment.

Uiteraard bekijk je hoe vaak er op verschillende zoekwoorden wordt gezocht. Uit het onderzoek komt naar voren dat je o.a. op de volgende zoektermen gevonden wordt

  • Accuboormachine (12.100 zoekopdrachten per maand)
  • Bosch accuboormachine (1.900 zoekopdrachten per maand)
  • Bosch psr 12 (140 zoekopdrachten per maand)
  • Bosch boormachine 12 volt (20 zoekopdrachten per maand)

In de opsomming is duidelijk te zien welk zoekwoord de meeste zoekopdrachten heeft. Maar welk zoekwoord zal de meeste klanten opleveren? Kijk dan niet puur naar het aantal zoekopdrachten, maar naar de koopintentie!

Ruim 80% van de maandelijkse zoekopdrachten gaat naar een algemene zoekterm als “accuboormachine”. Potentiële klanten die hier op zoeken zijn wel op zoek naar boormachines, maar weten nog niet concreet welk merk of welk type (aantal volt) boormachine ze willen. Deze doelgroep is zich nog aan het oriënteren.

Iemand die zoekt op “Bosch boormachine 12 volt” weet welke boormachine hij wil en vergelijkt mogelijk nog de verschillende aanbieders. Hij zit in de beslissingsfase of zelfs al in de koopfase.

Er zit een duidelijk verschil in koop- en conversie-intentie van de zoekopdrachten. Toch zien we maar al te vaak dat er voor deze zoekwoorden dezelfde klikprijs wordt geboden. Bijvoorbeeld doordat in een advertentiegroep alleen het zoekwoord “+boormachine” breed is toegevoegd.  Maar niet elke klik is jou evenveel waard toch?  


Meer weten over zoektypen ‘breed’ lees dan onze blog over “exacte matching”.

Waar we bij tekstadvertenties zelf de zoekwoorden bepalen waarop we gevonden willen worden, en dus ook kunnen kiezen hoeveel we voor elk zoekwoord betalen, is dat bij een Google Shopping campagne net even wat anders. Je koppelt een productfeed aan je campagne, stelt een bod in en Google bepaalt automatisch bij welke zoektermen jouw advertenties worden getoond. Ideaal toch?

Nou, eigenlijk niet! Google bepaalt namelijk zelf aan welke veilingen ze mee doet. Je hebt dus geen invloed om je advertenties te tonen aan potentiële klanten met een hoge koopintentie. Maar al te vaak is een Google Shopping campagne niet rendabel. Maar hoe kan je hier wel goed mee omgaan?

Om je Shopping-campagne rendabeler te maken zou je eigenlijk laag willen bieden bij een lage koopintentie en hoog bij een hoge koopintentie. Bijvoorbeeld Boormachines - € 0,10, Bosch accuboormachine - € 0,20 , Bosch PSR 12 volt accuboormachine - € 0,30.

Maar ja, je kunt geen zoekwoorden instellen bij Google Shopping, toch?

Nee, dat klopt maar er is een oplossing. Je kunt namelijk wel zoekwoorden uitsluiten. Door deze slim in te zetten kun je als nog een verschil aanbrengen in je biedingen per zoekterm.

Maar hoe werkt het dan?

Binnen Google Ads is het mogelijk om meerdere Shopping campagnes aan te maken. Deze campagnes kun je vervolgens onderverdelen :

  1. Lage koopintentie: een campagne met algemene zoekopdrachten. Dit zijn bijvoorbeeld zoekopdrachten die géén merknaam of producttype bevatten, zoals “boormachine”.
  2. Gemiddelde koopintentie: een campagne met zoekwoorden die minimaal een merknaam bevatten. “Bosch boormachine” bijvoorbeeld.
  3. Hoge koopintentie: een campagne met zoekwoorden die bijvoorbeeld een merk + serie of merk + eigenschap bevatten. Bijvoorbeeld “bosch boormachine 12 volt”.

Vervolgens geef je aan Google aan dat je campagne met lage koopintentie als eerste wilt inzetten bij biedingen. Dit kan middels de campagneprioriteit. Met uitsluitingszoekwoorden, sluit je de zoekwoorden met een gemiddelde en hoge koopintentie uit.

Door deze woorden uit te sluiten gaat Google kijken of er nog een campagne is waarmee je kunt mee bieden in de veiling. Dit is de campagne met de gemiddelde koopintentie. Door vervolgens hier de zoekwoorden met de hoge koopintentie uit te sluiten is de opzet compleet.

Je Shopping-campagne is er klaar voor! Met de nieuwe opzet zorg je ervoor dat je biedingen aanpast op de koopintentie van je klant. Je campagne zal dan ook een stuk rendabeler zijn! Voor elke €1 die je in de campagne steekt krijg je er simpelweg meer terug.

Besef wel dat het succes van je campagne valt en staat met een goede verdeling van de zoekwoorden. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden om op basis van data je zoekwoorden te verdelen. We informeren je graag over de mogelijkheden.

  1. Controleer met enige regelmaat het zoektermenrapport. Zitten er nieuwe zoektermen tussen met een hoge koopintentie? Sluit ze dan uit in de generieke groep.
  2. Maak in het begin wat extra  budget vrij. Door meer kliks binnen te halen heb je meer data om te bepalen welke zoekwoorden ‘goed’ zijn.  Je kunt vervolgens je campagne optimaliseren.
  3. Bekijk ook de Shopping dimensies. Welke merken, categorieën of zelfs specifieke product id’s doen het goed? 20% van je aanbod zorgt vaak voor 80% van de omzet. Zorg daarom dat deze 20% goed zichtbaar is.

Weten of jouw campagne beter ingericht kan worden? Neem contact op met de online marketeers van WAUW. Wij adviseren je graag naar een beter rendement!

Neem contact op