google-shopping floating-mockup

Machtsmisbruik Google?

Gepubliceerd op 28-06-2017

Een boete van 2,42 miljard euro voor Google

Na een onderzoek van 7 jaar heeft de Europese Commissie besloten om Google een boete op te leggen van 2,42 miljard euro, dit is de hoogste boete die de Commissie ooit heeft uitgedeeld. Wat is de reden hierachter en wat heeft Google hierop te zeggen?

laptop-in-google-shopping-1485x431

Google Shopping is voor de consument een handige prijsvergelijker van producten. Echter wordt dit door Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager meer gezien als een strategie voor marktdominatie en dat is illegaal volgens de Europese Wetgeving.

Wat is Google Shopping?
Google Shopping is een dienst van Google waar bedrijven producten kunnen aanbieden, in principe werkt dit hetzelfde als bij een prijsvergelijking website. De consument zoekt naar een product en Google toont meerdere opties met afbeelding, prijs en productspecificaties van verschillende bedrijven. Deze bedrijven betalen Google per klik op een Shopping Advertentie.

Met Google Shopping zelf gebeurd niets verkeerd, echter worden er ook Shopping resultaten vertoond in de normale zoekresultaten van Google en dit is waar de, volgens de Europese Commissie, illegale praktijken plaatsvinden.

Machtsmisbruik
Omdat de Shopping resultaten uitsluitend advertenties vertonen van bedrijven die op Shopping adverteren zijn de zoekresultaten niet langer objectief. Zo heeft de Europese Commissie onderzocht dat de best scorende concurrent van Shopping gemiddeld op pagina 4 staat in de Google zoekresultaten. De Europese Commissie ziet dit als machtsmisbruik van Google.

Google heeft al snel bekend gemaakt het niet eens te zijn met het besluit van de Europese Commissie en gaat in hoger beroep.

Volgens Google is er geen sprake van machtsmisbruik. Zo schrijft  Kent Walker, jurist van Google dat resultaten in de zoekmachine op de huidige manier worden vertoond omdat men snel de juiste producten wilt vinden. De consument wil niet zoeken naar een product om vervolgens naar een extra vergelijkingssite te worden geleid, omdat dit een overbodige omweg zou zijn.

Google zegt hiermee dus dat zij hun eigen adverteerders niet voortrekken, maar dat zij de zoekresultaten optimaliseren voor de gebruikers.

Bron:https://www.blog.google/topics/google-europe/european-commission-decision-shopping-google-story/

Shopping uit de zoekresultaten?
Naast de opgelegde boete is Google ook verplicht om binnen 90 dagen te stoppen met de volgens de EU illegale activiteiten en dit biedt weer nieuwe kansen voor vergelijkingswebsites. Als Shopping resultaten uit de Zoekresultaten van Google worden gehaald maken vergelijkingswebsites een grote kans om hoge posities in de zoeklijst te behalen.

Negatieve gevolgen
Shopping van Google zal minder verkeer opleveren en dit biedt kansen voor de vergelijkingswebsites. Uiteraard staat vergelijkingswebsite Beslist.nl te trappelen om wat van haar oude omzet en winst te kunnen herstellen. Maar wij zijn van mening dat zowel bedrijven als consumenten hier verliezen. Google Shopping biedt voor bedrijven goede tools om geautomatiseerd te bieden, regels in te stellen, met negatieve keywords te werken en een goede campagne structuur te maken. Bij Beslist heb je dit allemaal niet.

Niet alleen de ondernemer gaat achteruit, maar ook de consument. Zo wordt Beslist een prijsvergelijker genoemd maar Beslist kijkt alleen naar wat je wil betalen om zo je positie te kunnen bepalen. Bij Google telt bv je performance nog mee, wat is de kans dat iemand bij je koopt – dus hoe goed sluit je aanbod aan en kan je gemakkelijk filteren en sorteren bv op prijs.

Hoger beroep
Google gaat hoogstwaarschijnlijk in hoger beroep, maar we moeten nog even afwachten wat het uiteindelijke besluit zal worden. Wauw vindt kwaliteit en relevantie het belangrijkste. In dat opzicht verwachten we dat Shopping een belangrijk aandeel blijft houden in de zoektocht van de gebruiker. Wilt u online op de juiste manier adverteren? Neem dan contact op met de experts van Wauw.

Neem contact op!