remarketing-google floating-mockup

Hoger in Google komen? Zet linkbuilding in!

Gepubliceerd op 19-01-2017

Iedere SEO-expert zal het beamen, linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Bij zoekmachine optimalisatie wordt er rekening gehouden met drie factoren, namelijk: de techniek, content en populariteit van een website. Dus, hoe meer relevante externe links naar uw website, hoe populairder uw website is. En hoe groter de kans is om hoger in de zoekresultaten van Google te komen.

Begin met Linkbuilding!

Maar zijn backlinks echt wel zo belangrijk? Kunt u het als bedrijf niet al heel ver schoppen met het optimaliseren van de techniek en content? 
In 2014 zei Andrey Lipattsev, Search Quality Senior Strategist bij Google, het volgende: 
“Alhoewel er soms veel spam voorkomt, dragen backlinks voor het groot deel bij aan de kwaliteit van de zoekresultaten. De relevantie van backlinks helpt ons de beste, meest relevante en meest actuele zoekresultaten te tonen.”
Volgens Google is het dus wel degelijk belangrijk. En laat Google nou net de beoordelaar zijn..

 

Ook in de praktijk is dit zichtbaar. Digital Marketing consultant: Matthew Barby heeft een onderzoek uitgevoerd naar: “How to Rank Number One in Google: A Study of 1 Million Pages.” 
In het onderzoek is o.a. gekeken naar de waarde van externe links. Dit zijn de grootste bevindingen:

  • De top-2 zoekresultaten op de 1e pagina van Google hebben gemiddeld 38% van het totale aantal backlinks van alle resultaten;
  • Hoe hoger de positie op pagina 1 is, hoe meer externe links de pagina heeft. Webpagina’s op nummer 1 hadden gemiddeld 168% meer externe links dan de nummer 5.
linking-domains-vs-position

Afbeelding: Linking Domains vs. Google Ranking. Bron: https://www.matthewbarby.com/ranking-in-google/.

 

Linkbuilding is erg belangrijk, maar er zijn een aantal factoren waar u op moet letten:

 

  • De kwalitiet van de link moet hoog zijn;
  • Het aantal links heeft nog altijd een goot effect op uw ranking;
  • Relevantie en diversiteit zijn van groot belang.

 

Linkless attributions


Maar.. dit is niet alles. Voor een optimaal resultaat voegt u linkless attributions toe aan uw linkbuilding activiteiten. Sinds de Penguin 4.0 update van Google hebben linkless attributions namelijk ook invloed op de organische positie van een website. Linkless attributions zijn vermeldingen van organisaties zonder dat er direct een link aan verbonden is. De benodigde technologie is pas sinds kort beschikbaar om een bedrijfsnaam te kunnen herkennen en aan de juiste context te kunnen koppelen.

Google wil hiermee het misbruik zoveel mogelijk vermijden. Er zijn namelijk marketeers die zoveel mogelijk links aanmaken en zoveel mogelijk een zoekterm benoemen in een tekst, om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Door gebruik te maken van linkless attributions weet Google dat de link eerlijk verdiend is en dat er geen manipulatie heeft plaatsgevonden.

Er zijn veel regels omtrend linkbuilding en de regels veranderen continu. Laat u helpen door de experts van Wauw.

Neem contact met ons op!