facebook-blog floating-mockup

Het Belang van influencers

Gepubliceerd op 06-04-2017

Een discussie die jarenlang doorgaat. De ene marketeer zweert erbij de ander vindt het een verspilling van tijd. Hoe kan het dan zijn dat er bedrijven zijn die gigantische successen boeken door influencers te gebruiken?

Voorheen was het genoeg om op social media kanalen te posten of te adverteren, maar nu steeds meer bedrijven dit doen begint het te zakelijk te voelen voor de gebruikers. Influencers bevinden zich op sociale media kanalen, maar doordat mensen hun gaan volgen beginnen zij zich verbonden te voelen met de influencer. Volgers gaan de influencer vertrouwen, dus als de influencer uw product goed vind, moet het wel een goed product zijn.
Influencers bieden een mooie kans om uw doelgroep aan u te verbinden. Het is niet nieuw maar de tijd is aangebroken om hiermee aan de slag te gaan.

Influencers hebben een gigantische invloed op hun volgers. Wanneer een product aan een influencer word gegeven zijn er twee mogelijkheden: De influencer vind het een slecht product en dit wordt doorgegeven aan al zijn of haar kijkers. Of de influencer is blij met het product en dit zorgt voor grote interesse bij de volgers. Het is dus altijd een risico om met een influencer samen te werken, zelfs als zij hiervoor betaald worden.

Vervolgens vergeten veel bedrijven dat de doelgroep van de influencer de doelgroep van hun bedrijf moet matchen. Gebeurt dit niet? Dan heeft een positieve review geen enkel nut.

De manier van kiezen:
Er wordt te vaak gekozen voor influencers omdat zij een grote groep volgers hebben, het is veel belangrijker om de juist doelgroep te benaderen. Er zijn veel factoren die beslissen of een Influencer u kan helpen of niet, hieronder een overzicht van de belangrijkste factoren.

1. Neem een doel voor ogen:

Wilt u uw merknaam doordrukken dan is influencer marketing een goede keuze, wilt u een actie promoten dat heeft het gebruiken van een influencer minder waarde. Kijk goed wat u wilt bereiken en of een influencer daar tussen past.

2. Breng in kaart welke doelgroep u wilt bereiken 
Vervolgens matcht u deze doelgroep met de doelgroep van de influencer;

3. Onderzoek welk social media kanaal het beste past bij uw bedrijf of product.
Hoewel sommigen Influencers actief zijn op meerdere kanalen zijn de meeste influencers actief op één social media kanaal.

 

Social Media PlatformDoelgroep
Facebook:heeft een zeer brede doelgroep
Instagram:voor de thema’s lifestyle en food
LinkedIn:Heeft een zakelijke doelgroep, B2B
Pinterest:heeft een doelgroep van vrouwen tussen de 25 en 35 jaar
Snapchat:heeft als doelgroep jongeren tot 20 jaar
Twitter:is voor de meest actuele gebeurtenissen
Youtube:heeft grotendeels een jonge doelgroep

 

4. Affectie met uw product of merk
U kunt een influencer uw product laten prijzen, maar de kans is groot dat de volgende dag uw concurrent door de influencer wordt geprezen. Match uw product of naam met de interesse van de influencer en zorg ervoor dat zij daadwerkelijk blij zijn met uw product of merk. U kunt hierbij ook een langdurige samenwerking met de influencer aangaan.

5. Kies een vorm van influencer marketing
U kunt ervoor kiezen om een influencer te betalen om uw product te promoten, maar u kunt de influencer ook belonen. Stuur uw product op en vraag aan de influencers of zij er een review van kunnen maken.

Bij Wauw kunt u terecht voor verschillende vormen van online marketing. Neem contact met ons op, dan bespreken wij met elkaar wat u wilt bereiken en hoe we daar gaan komen.

Neem ook contact met ons op!
Gecertificeerde
marketing specialisten
Geen onnodig
lange contracten
Focus op het
behalen van rendement
Gericht op lange
termijn relaties