remarketing-google floating-mockup

Google Voice Search wordt de toekomst!

Gepubliceerd op 09-03-2017

In dit artikel leggen wij uit waarom het belangrijk is om Voice Search in de gaten te houden. Voice Search begon klein. Men stelde Siri, Apple's Voice Assistant, vragen en hier kwam vaak een lachwekkend antwoord uit. Tegenwoordig zijn de Voice assistenten stukken nauwkeuriger.

Voice Search is de gesproken zoekfunctie waar de meeste mobiele telefoons nu over beschikken. De zoekfunctie start automatisch wanneer men ‘Ok Google’ zegt tegen een smartphone met Google Home. Ook is het mogelijk om op Google te zoeken met Apple’s Siri en Microsoft's Cortana.

Google probeert zo goed mogelijk antwoord te geven op de gestelde vraag. Google doet dit niet met eigen gegevens, maar met de gegevens van uw en van andere websites gerelateerd aan de zoekopdracht. Dit gebeurt met de zogenaamde Featured Snippets.

Featured Snippets zijn als het ware tekstblokken met antwoorden op vragen die helemaal bovenaan in Google getoond worden.

Door een pagina aan te maken met bijvoorbeeld de vraag ”Wat is een Featured Snippet?” en door hier een relevant antwoord op te geven kan uw content in de Featured Snippet komen. Dit betekent dat uw tekst en uw website bovenin de resultaten worden getoond, boven uw concurrenten.

 

Bij voice search wordt, bijna alleen maar, gebruik gemaakt van Longtail Zoekwoorden. Met longtail heeft men het vaak over zoekopdrachten die bestaan uit drie of meer woorden.

Bij geschreven zoekopdrachten is dit het tegenovergestelde, hier worden vaak maar één of twee woorden ingetypt. Het is dus verstandig om uw content zodanig aan te passen zodat u, niet alleen gevonden wordt op geschreven zoektermen, maar ook op mogelijke gesproken zoektermen.Tevens worden zoekopdrachten persoonlijker. Mensen willen het gevoel hebben dat zij een conversatie hebben met het 'apparaat' en niet dat het apparaat alleen maar antwoorden opsomt.

Om in aanmerking te komen voor een vermelding in de Featured Snippet box dient u rekening te houden met onderstaande:

  • gebruik een titel die identiek is aan de vraag die u wilt beantwoorden;
  • geef gedetailleerd antwoord op de vraag; 
  • maak uw website gestructureerd en overzichtelijk; 
  • maak een stappenplan / opsomming;
  • En vergeet niet kwaliteit boven kwantiteit!

De Google Home Speaker is een zoekassistent gemaakt door Google zelf. De speaker verscheen op 4 november 2016 voor het eerst in de Verenigde staten en is bedoeld als 'knowledge base' voor in de woonkamer. Hiermee wordt bedoelt dat deze speaker mensen toegang geeft tot informatie op het internet. De speaker wordt geactiveerd door te zeggen “Ok Google”.

De Google Home Speaker is één van de vele apparaten waarop Voice Search mogelijk is gemaakt. Kijkend naar de toekomst kunnen wij steeds meer van dit soort apparaten verwachten.

55% van alle jongeren maken dagelijks gebruik van Voice Search . Wist u dat 20% van alle zoekopdrachten wordt uitgevoerd via voice search en dat er verwacht wordt dat dit aantal stijgt naar 50% in 2020?

Apparaten zoals de Google Home Speaker spelen in op deze trends. Zou elk huishouden in de toekomst een home speaker hebben? Ik denk het wel!

Dagelijks zijn onze experts actief in het optimaliseren van online marketing campagnes. Wilt u online beter gevonden worden of een hogere conversie behalen? Neem contact op met onze marketeers om te kijken waar uw mogelijkheden liggen.

 

Neem contact op met onze experts!