google-adwords floating-mockup

Google AdWords: IF-Functies

Gepubliceerd op 16-02-2017

Een nieuwe ontwikkeling

Google ontwikkelt zich voortdurend om de adverteerder te helpen met het maken van relevante boodschappen. Want hoe relevanter de boodschap is, hoe sneller potentiële klanten naar de website worden getrokken. De toekomst voor de AdWords-adverteerder ziet er rooskleurig uit. Begin februari introduceerde Google namelijk de IF-Functies voor tekstadvertenties, waardoor advertentieteksten nu volledig programmeerbaar zijn op basis van het type apparaat en doelgroep. Lees het in dit blog.

Vraag ons om hulp!

Alleen al in de drie afgelopen maanden hebben er vele veranderingen plaatsgevonden in het advertentieprogramma van Google: Google AdWords. De Expanded Text Ads deden hun intrede, het adverteren via YouTube werd nog aantrekkelijker en advertenties via het Google Display Netwerk kunnen nu op alle apparaten optimaal worden weergeven door de Responsive Ads.

Door de veranderingen die voortdurend plaatsvinden is het als adverteerder ontzettend belangrijk om deze ontwikkelingen in de gaten te houden. Begin februari kondigde Google namelijk aan de IF-Functies voor de tekstadvertenties te hebben uitgerold. Weer een nieuwe ontwikkeling die kan worden toegevoegd aan de lijst.

De boodschappen in de advertenties kunnen nu nog relevanter worden gemaakt voor potentiële klanten. Wanneer de IF-functies worden toegevoegd aan de advertenties, zijn ze volledig programmeerbaar. Zo beslist u welke boodschap getoond wordt en aan welke klant.

De IF-functie werkt alleen in het zoeknetwerk van Google. De functies zijn parameters tussen accolades: [ ]. De parameters worden vervangen door de opgegeven tekst, wanneer de advertentie geactiveerd wordt door een zoekopdracht.

Vooralsnog kan er getarget worden op type apparaat en doelgroep. Mogelijk kan er later ook nog getarget worden op tijd, geslacht en leeftijd. Dit is echter nog niet bevestigd door Google zelf.

Het nut van de IF-Functies:

  • Als een bezoeker een zoekopdracht uitvoert met mobiel, kan de advertentie aangeven dat de aankoop eenvoudig te doen is met mobiel;
  • Als het een nieuwe of terugkerende bezoeker betreft, kan een bepaalde korting worden geboden.

Wellicht klinkt deze ontwikkeling u bekend in de oren. Het lijkt namelijk op de advertentie-aanpassers die Google AdWords al enige tijd aanbiedt. Deze advertenties worden getoond afhankelijk van de context van de potentiële klanten. Waar zoeken ze naar, welk apparaat gebruiken zij en op welk tijdstip kijken zij naar de advertentie? De tekst kan worden aangepast aan het gebruikte zoekwoord, het apparaat en de tijd en datum. Elementen als de resterende tijd van een bepaalde actie kunnen ook worden ingevoegd.Het grote verschil is dat met advertentie-aanpassers ten opzichte van de IF-functies een feed gebruikt wordt.

Heeft dit artikel uw interesse in online marketing opgewekt of begrijpt u er niets van? 
De Wauw-experts staan altijd voor u klaar.

Laat ons u helpen!