google-shopping floating-mockup

Gevolgen vergelijkingssites in Google Shopping

Gepubliceerd op 29-09-2017

Adverteren in Shopping is en blijft relevant

Het vertonen van vergelijkingswebsites tussen Google Shopping resultaten is het antwoord van Google op de boete van 2,42 miljard euro, opgelegd door de Europese Commissie. Wat houdt dit precies in en welke gevolgen heeft dat voor bedrijven die adverteren via Google Shopping?

Deze boete werd eind juni opgelegd vanwege het machtsmisbruik van Google. We leggen nog even kort uit wat de reden hiervoor was.

De Europese Commissie legde uit dat de prominente plaatsing van Shopping advertenties boven de organische zoekresultaten en het benadelen van andere prijsvergelijkers binnen de organische resultaten niet illegaal is voor het verkrijgen van marktaandeel.
Hetgeen wat bestraft is echter de combinatie tussen de beide tactieken en de dominante positie in de resultaten van de zoekmachine om het marktaandeel van Google Shopping als prijsvergelijker te vergroten.

Voorbeeld
Neem als voorbeeld de zoekopdracht 'Weber BBQ'. Prijsvergelijker Google Shopping stond bovenaan de zoekresultaten en concurrent prijsvergelijker Beslist.nl werd veel lager getoond in de zoekresultaten dan de Commissie reëel acht.
Het gevolg was dat webwinkels meer gingen adverteren via Google Shopping en minder via derden, omdat ze via Shopping meer bezoekers trekken. Vergelijk.nl zag het aantal bezoekers via Google teruglopen van 80% naar 50%.

De advertenties van prijsvergelijkingssites als Vergelijk.nl zijn nu ook zichtbaar in Shopping, maar het is nog onduidelijk wat zij hiervoor moeten gaan betalen. De organische zoekresultaten gaan er niet op vooruit.

Gelijke kansen
Er zijn geen gereserveerde plekken meer in Google Shopping voor Google. Dat zou gelijke kansen moeten bieden, maar er bestaat ook het risico dat de prijzen zo juist verder opgedreven worden. Nu bieden meer partijen op dezelfde zoektermen in Shopping, waar maar vijf prominente plekken direct zichtbaar zijn. Google zou deze plekken kunnen uitbreiden, maar dat is juist hetgeen waar zij de miljarden van opstrijkt.

Niet voordeliger voor vergelijkingssites
Vergelijkingssites zijn vaak niet voordeliger uit om te adverteren via Shopping. Het blijft daardoor voor adverteerders nog steeds interessant om te adverteren via de prijsvergelijker van Google.

Prijsvergelijkingssites als Beslist.nl en Vergelijk.nl werken op hun beurt ook met doorkliktarieven. De adverteerder betaalt een cost-per-click aan Vergelijk.nl en Vergelijk.nl betaalt een cost-per-click aan Google.

Oprichter Ben Kerkhof van Vergelijk.nl zegt daarover het volgende: “Het heeft geen zin om duur te adverteren op een zoekterm in Google, als de opbrengst per click minder oplevert. Organische zoekresultaten in Google leveren de prijsvergelijkers veel meer op.”

Grootste aandeel voor Google adverteerders
Oftewel, wij verwachten dat Google adverteerders nog steeds het grootste aandeel zullen hebben. Google zal zichzelf namelijk niet in de vingers snijden en werkt met het Google algoritme welke de vergelijkingssites, zoals iedere adverteerder niet door en door kennen.

Het adverteren via Google Shopping is en blijft nog steeds erg relevant. Dit geldt zowel voor de consument als de adverteerder. Google houdt namelijk rekening met meerdere factoren zoals de kwaliteit van de landingspagina, historie en de content. Een website als Vergelijk.nl richt zich puur op de prijs. 

Tevens is de periode tegen het einde van de zomer en het begin van de herfst het ideale moment om te starten met uw Google Shopping Campagne. De feestdagen zijn op komst en dan gaat het online hoogseizoen van start.

Lees meer over hoe wij te werk gaan met Google Shopping

Of neem contact op!