Contact

De toekomst van Google Ads : wat staat ons te wachten?

Automatisering
Advertising
SEA

De toekomst van Google Ads: wat staat ons te wachten?

Het advertentieplatform Google Ads blijft constant in beweging, eerder schreven wij al over Google Ads en de wijzigingen omtrent third party cookies, maar ook nu zijn er weer diverse updates doorgevoerd die impact hebben op eenieder die adverteert via het platform. In deze blog zijn diverse ontwikkelingen benoemd, maar zoomen we ook in de op de toekomst. Wat zijn de gevolgen van deze updates en wat staat ons nog meer te wachten?

In dit artikel lees je meer over:

Bredere zoekwoorden

Het algoritme van Google wordt steeds slimmer. Bij het opzetten van advertentiegroepen kies je de zoektermen waarop je wilt dat de advertentie vertoond wordt. Google wordt steeds beter in het koppelen van deze zoektermen aan de zoekopdracht van de gebruiker. Er zijn verschillende manieren om zoektermen toe te voegen:

  • Brede zoektermen
  • Woordgroepen
  • Exacte zoekwoorden

Voorheen koppelde Google zoektermen van het type exact match alleen met zoekopdrachten die overeenkwamen. Een advertentiegroep met een exact match zoekterm zoals: "airco" zou voorheen niet vertoond wanneer een gebruiker zocht op "airconditioning." Google is echter een stuk slimmer geworden en weet ook exact match zoektermen te koppelen aan relevante synoniemen.  

Daarnaast is vanuit Google steeds meer het advies om ‘brede zoektermen’ in te zetten. Het algoritme krijgt daarmee meer ruimte en kan verschillende termen matchen aan jouw zoekwoorden. Het blijft wel belangrijk om de gebruikte zoektermen goed in de gaten te houden. Je wilt immers niet betalen voor bezoekers met een irrelevante intentie. Deze irrelevante termen kan je vervolgens uitsluiten of wijzigen vanuit de opgegeven zoekwoorden. 

Volgende stap in visualisatie 

Google Ads is ook stappen aan het maken in de visualisatie. Met display adverteren kan je doormiddel van responsieve display advertenties relatief eenvoudig display advertenties ontwerpen en targeten op jouw doelgroep. 

Ook zijn op korte termijn de beeldextenties officieel toegevoegd aan de bestaande advertentie extenties. Met deze extentie is het ook mogelijk om een afbeelding toe te voegen aan de tekstadvertenties. Zo kan je per advertentie een relevante afbeelding toevoegen, die een aanvulling is op de tekst en deze ook versterkt. Hiermee is de verwachting dat de CTR stijgt. 

sea voorbeeld van een beeld extensie

Van Expended tekst ads (ETA) naar Responsive search ads (RSA)

Vanaf juni 2022 is het niet meer mogelijk om uitgebreide tekstadvertenties in te zetten. Hierdoor worden de responsieve tekstadvertenties vanzelfsprekend de standaard. Dit houdt in dat het niet meer mogelijk is om volledig te bepalen in welke volgorde de koppen van advertentieteksten worden vertoond. Met de responsieve advertenties geef je diverse koppen op, vervolgens experimenteert Google hiermee om na te gaan welke koppen het beste rendement opleveren.

Automatisering, automatisering en nog eens automatisering

Bovenstaande ontwikkelingen geven het al aan, de tijd van automatisering is nu écht aangebroken. Dit komt terug in alle updates en adviezen die Google geeft. Een belangrijk aspect daarvan zijn ook de automatische biedstrategieën. Deze worden ook steeds meer de standaard en naar verwachting zal handmatige cpc op langere termijn ook verleden tijd zijn. 

Het uitgangspunt van Google Ads wordt steeds meer om jouw campagnetargets in te voeren en het algoritme voor je te laten werken. Dit klinkt als de ideale situatie, maar het blijft belangrijk om de resultaten goed te monitoren.

RSA-wauw

Google Ads in de toekomst

Het is duidelijk dat Google Ads steeds meer de focus heeft op de automatisering. Met de verdere verbetering van het algoritme is dat een positieve ontwikkeling. Echter is Google Ads niet een platform waar je je campagnetarget instelt en vervolgens Google het ‘werk’ laat doen. Het proces van instellen en monitoren is van groot belang. Door bijvoorbeeld onmogelijke targets in te stellen kan het goed zijn dat je resultaten ver af gaan wijken van je target. Ook heeft dit te maken met de hoeveelheid beschikbare data. Het algoritme dient voldoende historische gegevens te hebben op te kunnen sturen op jouw targets. Hierbij is het natuurlijk ook belangrijk dat de data die je wel beschikbaar hebt relevant is. 

google-ads-wauw

Hoe wij jou kunnen helpen met Google Ads

Bij WAUW houden we de ontwikkelingen van Google Ads nauw in de gaten en testen we voortdurend met nieuwe features, zodat we onze klanten optimaal kunnen bedienen en blijven door ontwikkelen. Hulp nodig bij de opzet van Google Ads of bij je huidige campagnes? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag om zo effectief mogelijk te adverteren in de zoekmachines!

Neem contact op