remarketing-google floating-mockup

10 conversie optimalisatie tips

Gepubliceerd op 22-03-2017

behaal een hogere omzet

Kunnen uw bezoekers wel gemakkelijk vinden wat ze zoeken en is het bestelproces niet te ingewikkeld? Door uw website te optimaliseren kunt u meer rendement uit uw website halen. In dit blog leest u 10 praktische tips om het aantal conversies te verhogen.

Wilt u ook geholpen worden?

Conversies

Stel: u bent ondernemer en u heeft een website. Of u nu al wel gebruik maakt van zoekmachine optimalisatie (SEO) of zoekmachine adverteren (SEA) of helemaal niet, het doel van uw website is hetzelfde. U wilt de bezoekers overtuigen tot het doen van een conversie. Conversies kunnen van alles zijn. Een conversie is het invullen van het contactformulier, het inschrijven voor de nieuwsbrief maar ook het doen van een aankoop of fysiek langskomen in de showroom.

Maar, de vraag is, hoe overtuigt u de bezoeker daadwerkelijk tot het doen van een bepaalde actie? Dit blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk als het lijkt. Een groot aantal websitebezoekers hoeft nog niets te betekenen voor het conversiepercentage, maar het is al wel de 1e stap. Het verkeer is namelijk al op uw website en dat is goed nieuws. Nu is het de taak aan de websitebeheerder om de bezoekers in de goede richting te ‘duwen’.

Lees hieronder wat u kunt doen om de bezoekers de juiste richting in te duwen.

  1. Krachtige call-to-actions. Voeg duidelijke call-to-actions toe met een opvallende knop;
  2. UPS’s. Laat zien waarin u zich onderscheidt van de concurrentie. 24/7 klantenservice? Gratis bezorging? Gewonnen prijzen? Toon uw USP’S en keurmerken op de website;
  3. Belangrijke content bovenaan. Zorg dat de belangrijkste content boven de vouw staat. Dit is het gedeelte op de webpagina dat de bezoekers zien zonder te scrollen;
  4. Duidelijke koppen en teksten. Bezoekers lezen gemiddeld 25% van een tekst, internetters zijn scanners en willen op linkjes klikken;
  5. Responsive website. Maak de website mobielvriendelijk door uw website responsive te maken. Een responsive website past zich aan, aan het apparaat;
  6. Duidelijke navigatie. Een goede navigatie doet wonderen. Het biedt duidelijkheid voor de bezoekers, waar hij of zij zich bevindt. Hierdoor wordt de gebruikerservaring verbeterd;
  7. Positieve reviews. Vraag klanten een (positieve) review achter te laten. Reviews zijn vaak van invloed in het aankoopbeslissingsproces van de consument;
  8. Chatfunctie. Voeg een chatfunctie toe. Vragen worden direct beantwoord en onzekerheden worden weggenomen;
  9. Duidelijke afbeeldingen. Schenk aandacht aan de afbeeldingen. Relevante en professionele afbeeldingen kunnen bijdragen aan het verhogen van de conversies;
  10. Meten = weten. Koppel de website aan Google Analytics. Hiermee krijgt u inzicht in hoe bezoekers uw site gebruiken en kunt u controleren hoeveel bezoekers afhaken op bepaalde pagina’s;
    Haken vele bezoekers af bij de pagina’s met formulieren? Dan is het verstandig deze pagina te optimaliseren.

Nu u weet wat u wel moet doen, is het wellicht ook handig om te weten wat u vooral niet moet doen:

  • Het verplichten een account aan te maken;
  • Onduidelijke communicatie over prijzen en leveringskosten, -termijn en -retour;
  • Slechte formulieren. Maak het zo simpel mogelijk.

Wilt u meer tips? Lees ook onze blog over de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

Om een zo’n maximaal mogelijke groei te realiseren in uw website of webshop is conversie optimalisatie erg belangrijk. Daarnaast is het van belang om aandacht te besteden aan het trekken van bezoekers naar uw website en er voor zorgen dat bezoekers terug komen.

Heeft u erg weinig bezoekers op uw website? Denk dan eens na over het inzetten van SEA en SEO. Door te adverteren en uw website te optimaliseren voor Google, kunt u hoger in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google komen. Hierdoor bent u beter vindbaar en trekt u meer verkeer naar uw website. Wauw geeft u graag advies over SEA, SEO en conversie optimalisatie. Neem contact op!
 

Schakel onze hulp in!