seo-populariteit floating-mockup

AMP een officiële ranking factor van Google?

Gepubliceerd op 20-04-2017

2017 is alweer een aantal maanden op weg en in deze eerste maanden kan er veel veranderen in de wereld van SEO. AMP is misschien wel de belangrijkste SEO-update te noemen en deze houden wij dan ook zeker niet voor u achter. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages, maar wat is het gevolg van dit project voor de ranking factoren?

 

Hiervoor geven we u eerst een kijkje in het verleden. De pagina-snelheid is namelijk al jaren een officiële ranking factor van Google. Door een hogere snelheid van de pagina neemt het gebruikersgemak toe. Waardoor Google de pagina beter waardeert en deze hoger verschijnt in de zoekresultaten van Google. Dit in combinatie met een constante toename in mobile commerce zorgt voor een logisch gevolg. Het AMP Project.

  • in 2015 bestond 11% van de online aankopen uit mobiele aankopen;
  • in 2016 bestond 17% van de online aankopen uit mobiele aankopen;

Het Accelerated Mobile Pages project is een open source initiatief van Google met als doel het leveren van geoptimaliseerde mobiele inhoud wat direct wordt geladen. Net zoals u op uw website het gebruikersgemak probeert te optimaliseren, doet Google dat ook. Google heeft dit initiatief opgezet doordat uit eigen onderzoek is gebleken dat het grootste gedeelte van de mobiele websites erg traag zijn en uit teveel elementen bestaan.

Dit is slecht nieuws voor webbouwers. Want wanneer de concurrentie wel gebruik maakt van AMP, krijgt zij voorrang in Google Search, Google Display, Google Shopping enzovoort.

Dit is echter nog niet officieel bevestigd door Google, maar de constatering is gebaseerd op vele feiten. Laat u daarom niet verrassen. Door deze mogelijke update bent u namelijk genoodzaakt om ook AMP-componenten aan uw HTML-pagina’s toe te voegen. Deze componenten zijn ontwikkeld door Google, waarbij rekening is gehouden met de laadsnelheid en mobielvriendelijkheid.

Google geeft de voorkeur aan een nette AMP pagina, maar er zit duidelijk een groot verschil tussen een AMP pagina en een pagina met meerdere design elementen. Aan de rechterkant ziet u een "normale" pagina.

Hier links ziet u dezelfde pagina als AMP.
Er zijn een aantal elementen uitgehaald die er volgens google voor zouden zorgen dat de pagina trager wordt.

De header is weggehaald en de opmaak is gewijzigd. 
Voor webbouwers is dit dus een extra aandachtspunt. Hoe zorgt u ervoor dat dat u een mooie pagina maak maar toch voldoet aan de vereisten van de AMP pagina's? 

 

Neem contact op met onze experts!