google-shopping floating-mockup

Alles over Google CSS partners

Gepubliceerd op 24-09-2018

Geüpdatet op 4 oktober: Ziet u ineens uw producten vertoond worden in Google Shopping via meerdere kanalen? Google heeft CSS partners geïntroduceerd en standaard staat in het Merchant Center ingesteld dat u ook adverteert via deze kanalen. Maar wat zijn deze CSS partners en wat voor kansen biedt dit voor de Shopping adverteerders?

Een CSS (Comparison Shopping Service) partner is een prijsvergelijkingssite als Beslist.nl met als doel bezoekers door te sturen naar de webshops. Google Shopping is in dezen een CSS van Google.

Google CSS, hoe werkt het? Bekijk hiervoor de onderstaande video van Google:

Een jaar geleden werd Google een boete van 2,42 miljard opgelegd door de Europese Commissie, wegens machtsmisbruik. De boete zou per jaar worden verhoogd als zij geen grote stappen zou zetten om de vergelijkingssites te omarmen.

Vorig jaar hebben wij hier een artikel over gepubliceerd, lees deze nog eens gerust door voor alle informatie: De oorzaak en gevolgen van prijsvergelijkingssites in Google Shopping.

Om de Europese Commissie tegemoet te komen heeft Google haar eigen vergelijkingssite losgekoppeld en geeft tevens interessante kortingen voor de CSS partners.

CPC

Het grootste aandeel heeft Google Shopping, maar om het voor adverteerders interessant te maken ook te adverteren via de CSS partners biedt zij 20 procent korting aan op de CPC (cost-per-click).

Merchant SpendMatch

Een extra stimulatie is het Merchant SpendMatch. Maar liefst 20 tot 30 procent van de advertentie-uitgaven krijgt de adverteerder teruggestort in het Google Ads account. Hierin zit verschil tussen de maandelijkse uitgaven:

  • Indien uw uitgaven €500 - €2500 zijn in een periode van 30 dagen, wordt 20% teruggestort
  • Indien uw uitgaven €2.500- €10.000 zijn in een periode van 30 dagen, wordt 25% teruggestort
  • Indien uw uitgaven meer dan 10.000 zijn in een periode van 30 dagen, wordt 30% teruggestort tot een maximum van €32.000

* Update op 4 oktober: 

  • Vanaf 1 november wordt 5% van de Shopping-uitgaven in een kalendermaand teruggestort op het account, met een maximum van €86.829,00. 

Let op dat de SpendMatch een incentive is vanuit Google om het programma te stimuleren. We zien nu al dat er steeds meer nieuwe CSS partners bijkomen, die zelf mogen kiezen hoe zij hiermee omgaan. Het kan in ieder geval zeker de moeite waard zijn uit te zoeken wat voor voordelen dit heeft voor uw webshop.

Suggesties bij het kiezen van een CSS partner

Let bij het kiezen van een CSS partner in ieder geval op de volgende zaken:

  • Ga na welk prijsmodel wordt gehanteerd en hoeveel ze in rekening brengen. Zie hier de complete lijst.
  • Het is mogelijk om voor meerdere partners te kiezen, u vergroot niet de concurrentie voor uzelf, u wint altijd de veiling met de laagst mogelijke CPC.
  • Heeft de partner een overeenkomst met Google? Indien dit niet zo is loopt u het risico dat u geen ondersteuning meer kan krijgen van uw Google account manager.
  • Een ander nadeel is dat andere CSS partners (eventuele andere vergelijkers) niet meer zichtbaar zijn in het Merchant Center

Als meer adverteerders overstappen naar een CSS partner, zullen verkopers die alleen nog gebruik maken van de Google Shopping CSS het moeilijker krijgen concurrerend te blijven, zonder dat ze de biedingen verhogen.

Het adverteren via CSS Partners kan interessant zijn, maar maak hierin weloverwogen beslissingen.

Het allerbelangrijkste is dat de basis van uw Shopping-campagne goed staat voordat het besluit wordt genomen te adverteren via CSS partners. Binnen het eigen account zijn vaak nog vele optimalisaties te maken die de winstgevendheid kunnen verbeteren of de omzet kunnen vergroten.

Het is duidelijk dat de kostenbesparingen niet eindeloos zullen voortduren, maar de wijzigingen in de Google Shopping veiling zijn er wel voor de lange termijn.

Weten of u uw winstgevendheid kunt verbeteren of omzet kunt vergroten door samen te werken met een CSS Partner? Wij geven u graag advies!

Neem contact op