online-marketing-wauw-analytics5 floating-mockup

Adverteren via LinkedIn hoeft niet duur te zijn

Gepubliceerd op 22-12-2016

LinkedIn is hét ideale netwerk om uw zakelijke doelgroep te bereiken. Het netwerk kan gebruikt worden voor het vinden van een baan, uitbreiden van connecties, stellen van vragen, het plaatsen van vacatures en niet te vergeten: adverteren. Naast andere social media kanalen heeft u ook op LinkedIn al een aantal jaren deze mogelijkheid. Hier zitten echter wel kosten aan verbonden en vaak vallen deze kosten helaas hoger uit, dan u wellicht had bedacht.

Via LinkedIn kunt u als bedrijf zijnde geplaatste content of juist ongepubliceerde berichten promoten. Met de Advertentiemanager-tool van LinkedIn kan een stappenplan van vijf stappen worden gevolgd om een campagne op te stellen, de gewenste content te selecteren, het publiek te kiezen, bid en budget in te stellen en de advertentie te activeren.

Bij het kiezen van het publiek is er een ruime keuze aan segmentatie-opties. Zo kan er gesegmenteerd worden op bedrijfsnaam, branche, bedrijfsgrootte, functie, opleidingen, scholen, certificaten en diploma’s, vaardigheden, groepen, geslacht en leeftijd. Oftewel, er zijn zeer specifieke mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken. Of de boodschap van de advertentie ook aanslaat, is een ander verhaal.

Een veel gehoord gezegde is: ‘Adverteren via LinkedIn is duur!’. Vele bedrijven vergelijken adverteren via LinkedIn namelijk met het adverteren via Facebook. We zullen het niet ontkennen, het feit is dat het adverteren via het laatstgenoemde social media kanaal goedkoper is. Maar hé, wat is duur? Mag het niet meer geld kosten wanneer de B2B-doelgroep gerichter wordt getarget? Want juist op LinkedIn bestaan de geregistreerden uit professionals, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook dat voornamelijk gericht is op het persoonlijke contact.


U bent het hier misschien wel mee eens, maar alsnog heeft u er niet teveel budget voor over. Wanneer u de volgende tips op volgt hoeft het adverteren via LinkedIn toch niet zo duur uit te vallen als u wellicht verwacht.

Tip 1: Ontwikkel professionele content
Zoals eerder beschreven is het eenvoudig om een campagne op te stellen. Het creëren van goede content is echter ook een zeer belangrijke factor waar rekening mee moet worden gehouden. Kopieer niet zomaar content die u ook op social media kanalen als Facebook en Twitter gebruikt. Op LinkedIn bevindt zich een geheel andere doelgroep, die ook op een andere manier moet worden benaderd.

Tip 2: Gebruik de juiste formaten voor afbeeldingen en tekst
U ziet vast weleens advertenties met plots afgesneden afbeeldingen of waarbij er op ‘meer informatie’ moet worden geklikt om de gehele tekst te lezen. Door de afbeelding komt de advertentie niet professioneel over en lang niet iedereen zal een extra handeling verrichten om de gehele tekst te lezen. Dit is een gemiste kans! 

Tip 3: Zet de taalinstelling op Engels bij het creëren van een campagne
Vanuit gegevens van LinkedIn blijkt dat vele Nederlandse-gebruikers de persoonlijke taalinstelling op de Engelse taal hebben staan. Zet de taalinstelling op Engels bij het creëren van een campagne maar kies bij de geografische targeting vervolgens wel voor Nederland. Hiermee wordt een zo groot mogelijke populatie van Nederlandse gebruikers getarget.

Tip 4: Zorg ervoor dat uw bedrijfspagina (Company Page) up-to-date is
Wanneer een geïnteresseerde gebruiker uw advertentie voorbij ziet komen en vervolgens op een onvolledige pagina terecht komt, is zij waarschijnlijk eerder geneigd af te haken. Zorg daarom voor een ingevuld bedrijfsprofiel om vertrouwen op te wekken en de gebruiker meer informatie over het bedrijf te geven.

Tip 5: Maak gebruik van Conversion Tracking
Bij het klikken op een advertentie wordt er niet altijd direct actie ondernomen door de gebruiker. Conversies zijn dan lastig te meten. Als u de speciale Javacode op uw website installeert en vooraf de conversies instelt, kunt u tot 30 dagen meten wat het effect is van uw advertentie en op deze manier de ROI berekenen.


Ga er van te voren dus niet vanuit dat u hetzelfde bedrag kwijt bent voor uw LinkedIn-advertenties als voor uw Facebook-advertenties. Ja, het is duurder, maar u kunt wel gerichter uw zakelijke doelgroep bereiken. Voor een hoger rendement op uw investering, adviseren wij u in ieder geval deze vijf tips op te volgen.

Er zijn natuurlijk nog vele andere handige tips voor het adverteren via LinkedIn. Neem contact met ons op. Wauw helpt u graag. 

Schakel de WAUW Experts in!